» » » Seniors Without Borders
  • kenburns6
  • kenburns6
  • kenburns6
  • kenburns6
  • kenburns6
  • kenburns6
  • kenburns6
  • kenburns6
  • kenburns6
  • kenburns6

Bliv aktiv i SuG

Er du interesseret i at bidrage, så meld dig ind i SuG. Din indsats gør en forskel!

221 AAC (Augmentative and Alternative Communication) in Kenya

I marts 2015 fik SUG godkendt projektet ”AAC in Kenya” med en bevilling fra CISU på 168.758 kr.

AAC står for Augmentative and Alternative Communication, på dansk Alternativ Supplerende Kommunikation, ASK. Det er en metode, som bruges verden over til at sikre, at personer uden tale eller med meget begrænset tale får en mulighed for at kommunikere - en mulighed, som er dikteret af FNs menneskerettigheds-konvention for mennesker med handicap. Konvensionen blev ratificeret af Kenya i 2008.

Projektet er opstået i forlængelse af, at Lisbeth Aaen og Ole Holst gennem to udsendelser med Mellemfolkeligt Samvirke har haft kontakt med specialskoler i Kenya. Det drejer sig først og fremmest om Nakuru Hills Special School, hvor Lisbeth og Ole arbejdede i to år i slut firserne.

Pangani Special School and Learning Centre også i Nakuru samt Jacaranda Special School i Nairobi viste også interesse. En stor procentdel af eleverne på skolerne har ikke noget talt sprog, hvilket er en stor udfordring for skolerne i deres daglige arbejde.

Det førte til, at Lisbeth Aaen, som havde arbejdet med ASK på Dybkær Specialskole i Silkeborg under et besøg i Kenya i februar 2014 præsenterede metoden for ledere og lærere på skolerne. Her udviste man stor interesse for metoden. Da brug af AAC / ASK metoden ikke giver meget mening uden forældrenes medvirken, blev det besluttet at lade projektet tage udgangspunkt i forældreorganisationerne, som i forvejen var blevet dannet ved hver skole.

De tre selvhjælpegrupper er:

  • Nakuru Hillls: Tunawesa Special Self Help Group ( Tunawesa er swahili for ”Vi kan”)
  • Pangani: Precious Gift Project Group
  • Jacaranda: Pillars of Hope Self Help Group

Hver af disse grupper skrev herefter anmodninger til SUG om hjælp til at introducere AAC ved deres respektive skoler i Kenya.

Projektet består af en række aktiviteter:

  • Oplysningsmøder med forældregrupperne med emnerne - Hvad er AAC - Fortalervirksomhed og lobbyisme - Hvordan drives en organisation
  • Et to ugers kursus i foråret 2015 for 15 lærere fra de tre skoler. En såkaldt TOT training. Training of Trainers. To specialister fra Dybkær Specialskoles vejledningsteam er undervisere sammen med Lisbeth Aaen og Ole Holst.
  • De trænede kenyanske lærere står efterfølgende for undervisningen af deres kolleger på skolerne samt af så mange forældre som muligt.
  • Metoden implementeres på skolerne i maj – juni 2015. Lisbeth Aaen og Ole Holst rejser rundt på skolerne og monitorer fremskridtet og laver supervision.
  • Afsluttende møde med forældre og lærere i juni 2015, hvor foreløbige resultater og mulige fremtidssenarier drøftes.
  • I februar 2016 evalueres projektet med henblik på udbredelse til andre skoler i Kenya.

AAC in Kenya sluttede i denne fase den 1. april 2016. Rækken af aktiviteter forløb som planlagt. Generelt var projektet en stor succes. Adskillige elever får nu træning i at udtrykke sig på trods af, at de ikke har noget sprog. 

Konflikt - På ét punkt opstod der et problem. Netop som kurset for lærerne på de tre skoler skulle starte brød en konflikt på Jacaranda Special School ud i lys lue. Skolelederen blev afskediget og skolens bestyrelse trak sig tilbage. Kun én lærer blev sendt til kurset. Det var derfor svært for vedkommende at vende tilbage til Jacaranda Special School og på egen hånd implementere metoden blandt kollegerne. På de to andre skoler vendte de trænede lærere planmæssigt tilbage og startede undervisningen af kolleger, elever og forældre.

Strejke - Et andet problem, der opstod, var en strejke blandt alle Kenyas lærere. Den varede 7 uger, og betød, at processen standsede. I realiteten gik det ud over hele 3. term 2015, og man skulle faktisk starte forfra, da skoleåret startede i januar 2016. I bakspejlet kan vi se, at vi skulle have ladet projektet vare to år i stedet for kun et år. Det tager tid for lærerne at tilegne sig erfaringer med metoden, og det tager tid for eleverne at respondere på metoden.

Foreningerne - I forhold til forældreforeningerne var der stor forskel på deres drive og deres evne til at få deres organisation til at fungere. Der forestår til stadighed et stort arbejde med kapasitetsopbygning for dem i forholdt til at leve op til fokuspunkterne i deres vedtægter. 

Læs artikel om AAC in Kenya ved at klikke her

Fortsættelse af projektet - Projektgruppen besøgte i februar/marts alle forældreforeningerne og alle tre skoler. Sammen med dem diskuterede vi mulighederne for at fortsætte projektet. Vi aftalte, at vi vil forsøge at forsætte med et tre-årigt forløb, med yderligere uddannelse af lærerne og forældregrupperne. Man foreslår, at skolerne skal være modelskoler for andre skoler, og udbrede kendskabet til metoden.
Derudover er målet, at AAC skal optages i Kenyas  undervisningsministeriums curriculum for specialskoler og at Kenya Institute for Special Education, KISE, skal tilbyde kurser i metoden. Det er en stor opgave både for skolerne og for forældreforeningerne.

Forældreforeningerne prioriterer højt etablering af bofællesskaber og beskyttede værksteder.  

I projektgruppen håber vi at komme i betragtning med en ansøgning til CISU i september 2016 med et fase to projekt, der strækker sig over 2017 – 2018 – 2019. 

Projektafslutning
Projekt AAC in Kenya sluttede den 1. april 2016 efter at have været undervejs i kun et år. Hvordan gik det, og er der en vej frem. Det har projektgruppen undersøgt.

Målene for AAC in Kenya 2 er:

  • At elever uden sprog samt forældre og lærere ved specialskolerne i Nakuru County tilegner sig og praktiserer metoden
  • At de to skoler i Nakuru County opnår status af modelskoler, således at myndigheder, politikere, professionelle, forældre og andre med interesse for AAC kan se hvordan metoden praktiseres
  • At AAC kan brede sig til resten af Kenyas specialskoler og specialklasserækker, ved at metoden ved projektets afslutning i 2020 bliver optaget i det kenyanske undervisningsministeriums læseplaner for kommunikation vedrørende børn uden sprog eller med begrænset sprog
  • At to forældreorganisationer udsprunget af de to skoler sættes i stand til at drive en demokratisk organisation samt lave lobby og fortalervirksomhed for at forbedre situationen i alle livets forhold for børn og voksne med særlige behov

For at nå disse mål er der tilrettelagt en række aktiviteter i årene 2017 – 2018 – 2019, bl.a.:

  • Fortsat uddannelse af lærere i metoden
  • Involvering af flere skoler i Nakuru County
  • Involvering af de kenyanske Pædagogisk Rådgivningskontorer
  • Kapacitetsopbygning af forældregrupper
  • Møder og lobbyvirksomhed vedr. myndigheder og politikere

Projektet evalueres i foråret 2020.

 

Projektinformation

Projektnummer

Projektnummer: 221

Opdateret:
5. maj 2017 kl. 15:03

Projektansvarlig

Lisbeth Aaen er projektansvarlig. Send en mail til Lisbeth Aaen

Medlemmer

  • Sigurd Wandel
  • Ole Holst

Status

Projektet er lukket for nye deltagere på nuværende tidspunkt